Garantiforsikring

via vores samarbejdspartner

Læs mere

Få bedre garanti på din bil

Vi tilbyder i samarbejde med AutoConcept forskellige forsikringer på din bil
Du kan læse mere om omfanget af de forskellige forsikringer hos AutoConcept

Garanti vs. Reklamationsret ved køb af brugte biler

Hos DM Biler vil vi gerne sikre, at vores kunder er godt informeret om deres rettigheder ved køb af brugte biler. Her kan du læse om forskellen på garanti og reklamationsret.

Mange forventer, at en nyere bil ikke får fejl inden for de første tre til fire år, men virkeligheden er desværre ofte en anden. Det eneste, vi faktisk kan garantere dig, er, at din bil vil få fejl og defekter, der kræver reparation. Det er helt irrelevant, om det er en meget dyr bil eller en billigere bil. Alle biler går i stykker – alle. Sådan er det bare at være bilejer; det er en del af gamet. Der findes ikke et mere avanceret stykke hverdagsprodukt, som udsættes for så voldsomme påvirkninger, som en bil gør.

Vores anbefaling: Tag dine forholdsregler og tilkøb en AutoConcept garanti forsikring!

Det er din bil, så det er op til dig at vurdere, hvilken risiko du er villig til at påtage dig som bilejer. Men det er en forholdsvis lille investering i forhold til det samlede bilbudget at sikre dig bedre end hvad Købeloven tilbyder. Med en AutoConcept garanti forsikring får du en ekstra tryghed i form af økonomisk bistand, hvis uheldet er ude. Investeringen i en AutoConcept garanti forsikring er en fornuftig beslutning, da det kan spare dig for betydelige omkostninger ved uforudsete reparationer. Så tøv ikke med at tage dine forholdsregler og få dækket din bil med en AutoConcept garanti forsikring.

Hvordan er jeg dækket, når bilen har en fejl?
Som privat køber er du i henhold til Købeloven omfattet af reklamationsbestemmelserne i 24 måneder. Det betyder, at du som privat køber hos os altid er dækket under gældende regelsæt. Det er en meget vigtig pointe at forstå, at reklamationsret ikke er det samme som en garanti! Desværre er det en almen bred misforståelse, at privatpersoner tror, at man automatisk har en garanti ved køb af en brugt bil. Det har man ikke. Det er Købelovens bestemmelser, der er gældende. Der er faktisk ganske stor forskel på Købelovens bestemmelser og garanti.
Hvad er garanti?
Garanti dækker fremadrettet og er et løfte fra garantigiver – bilforhandler eller importør – om at påtage sig risikoen for fejl og mangler, der ikke nødvendigvis var på bilen, da du fik den. Garantien dækker således også fejl, der opstår efter leveringstidspunktet.
Hvad kan en garanti dække?
Det afhænger helt af garantiens formulering, hvad garantigiver har påtaget sig risikoen for. En garanti kan dermed godt være afgrænset/begrænset til visse dele af bilen og/eller en periode/km. Er der eksempelvis givet garanti på bilens motor, omfatter det ikke gearkassen osv.
Hvordan får jeg garanti på min nye, brugte bil?
Når du køber en brugt bil hos os, kan du vælge at tilkøbe en garanti, således at du er bedre stillet end hvad Købelovens bestemmelser giver dig. Vi har et meget tæt og godt samarbejde med AutoConcept. Her kan du for et relativt beskedent beløb sikre dig økonomisk imod en lang række reparationer både mekanisk og teknisk. Det er vigtigt at pointere, at også disse garantier har begrænsninger. Ergo er det ikke garantier, der dækker alt, der kan opstå.
Hvad er formodningsreglen?
Når du reklamerer over en fejl på en vare, såsom en bil, gælder formodningsreglen. Det betyder, at det i den første periode efter købet er den erhvervsdrivende, der skal bevise, at fejlen ikke var til stede eller under udvikling, da du købte varen. Nogle fejl er nemme at redegøre for, mens andre kan være mere komplekse. For eksempel, hvis en radio har fungeret upåklageligt i 7 måneder, men pludselig bryder ned, anses fejlen for at være opstået efter ibrugtagning og vil ikke være dækket af Købeloven, da den ikke kan henføres til leveringstidspunktet. Jo længere tid der er gået, eller jo flere kilometer bilen har kørt, desto større er sandsynligheden for, at fejlen er opstået efter levering, og dermed ikke var til stede på overleveringstidspunktet.
Hvor lang tid gælder formodningsreglen?
Med den nye købelov fra 1. januar 2022 gælder formodningsreglen i 12 måneder efter, at du har fået varen leveret. Opstår en fejl i perioden fra 12 til 24 måneder, vil den ikke være dækket, medmindre det tydeligt kan påvises, at fejlen var til stede eller under kraftig udvikling på leveringstidspunktet.
Hvad gør jeg, når min bil har en fejl?

Når du opdager en fejl, er det vigtigt at kontakte os med det samme. Vent ikke, da det kan påvirke dækningen og eventuelle følgeskader. Vi foretrækker, at du ringer til os på tel: +45 42 33 03 03, så vi kan drøfte og forklare situationen. Det er nemmere, hurtigere og mere smidigt end at sende en mail. Det er afgørende, at du melder fejlen til os, før der igangsættes en reparation. Vi kan ikke dække en reparation, som ikke er godkendt på forhånd. I så fald vil du stå med hele regningen selv.

Hvor kan jeg få min bil repareret?
Fejl, som dækkes under reklamationsret eller garanti, bør primært udbedres hos os eller hos en af vores foretrukne samarbejdspartnere. I sjældne tilfælde kan fejlen udbedres lokalt, men prisen og vilkårene skal aftales på forhånd mellem os og reparationsvirksomheden. Vi oplever ofte store prisforskelle på reparationer udført af vores samarbejdspartnere og lokale værksteder.
Hvad gør jeg, hvis jeg har tegnet AutoConcept?
Hvis du har tegnet en AutoConcept garanti til din bil, er det stadig vigtigt at kontakte os ved fejl. Det er rart for os at vide, når uheldet er ude, og vi kan drøfte de næste skridt sammen med dig.